2008. március 24., hétfő

Bourne



Egy korábbi írás - és dvd - kritika - xpress-ről, még akkorról, mikor a Bourne (jelenleg ) trilógia első részét láttam:

Újszülöttnek minden vicc új alapon végre eljutott hozzám is az eddig dvd-n megjelent két Bourne – film. Egyelőre az első részen vagyok túl és csak azt tudom magamtól kérdezni:ez nekem eddig hogyhogy kimaradt?!

Nem vagyok egy nagy akciófilm – néző és rajongó, de ez a film nagyon tetszett. Tetszett, mert egyedinek tartom a történetet, mert elérte azt, hogy végig tudjam izgulni Bourne-nal önmaga keresésének minden pillanatát és tetszett, mert gyermeki naivitással vagyok képes csodálni a mai napig a filmeken megjelenő CIA és FBI ügynököket, akik mindig valamit olyat tudnak, amit mi „földi halandók” ugyan honnan is tudhatnánk? És itt nem elsősorban a falon mászásra vagy bármilyen más fizikai teljesítményre gondolok, hanem inkább a rafinált észjárásra és az annak következményeként megtett cselekedetetekre. És tetszett még akkoris, ha azért bőven jutott akció-klisékből neki – gondolok itt az autós – üldözés szerintem nagyon tipikus megjelenítésére, node őszintén, etekintetben nem is lehet igazán meglepően újat alkotni... Tehát, máris mea culpa az előző mondatért....

Ami pedig még többet adott ennek a filmnek, mint ami, az a dvd kiadás. Hadd emeljem ki leges-legelőszőris azt a lehetőséget, hogy a filmet akár kibővítve, akár a mozis változatban is választhatjuk, én a mozisra szavaztam, amit aztán később részben meg is bántam, mert így sok érdekes információhoz csak a film megnézése után jutottam hozzá, miután meghallgattam a kommentárokat az alkotóktól illetve megnéztem az alternatív kezdést és befejezést.

Azt, hogy a befejezést a szeptember 11-i merényletek után újragondolták – hiszen eredetileg robbantás is lett volna a befejezésben, ami akkoriban elképzelhetetlen volt, hogy mozivászonra kerüljön egy ideig a merényletek után – teljesen érthetőnek tartom, ellenben az számomra fura volt, hogy ha már akkor felmerült az átgondolás során a történet keretessé való alakítása, akkor vajon miért csak részben használták fel az akkor kitalált ötleteket? Gondolok itt arra, hogy az alternatív és a filmbeli befejezés is Görögországban játszódik ugyan és igen, mindkettőben megtalálja Marie-t, de azzal, hogy a moziváltozat eleje az eredetileg tervezett maradt, az az érzés támadt bennem a film végén, hogy egy pokolian jól összerakott és megjelenített akciófilmet egy rettenetesen oda nem illő, túlzottan szirupos véggel láttak el (még jó, hogy az alternatív befejezésben hallható dal nem került be a mozis változatba....), és így valamelyest agyoncsapták vele a befejezést. Bár kérdés, ha ott a keret az elején és úgy látom ezt a véget, vajon mit mondok az egész filmre, akkor talán azért fanyalogtam volna, hogy minek egy ilyen klassz akciófilmet ilyen „lágy” keretbe helyezni?

Igazán sajnálom, hogy végül nem láthatjuk a dvd sem azt a befejezést, ami valóban lett volna, a robbantásokkal együtt, hiszen mégiscsak az tükrözte volna, hogy vajon milyen is lett volna ez a film eredetileg. De értem és megértem, hogy miért nem lehet. Talán ha a harmadik vagy ki tudja , még későbbi hány résszel együtt egyben megjelenik majd újra, talán előkerül az a befejezés is.

Egy szó, mint száz, a befejezést leszámítva – honnan is tudta, hogy hol van a lány??-nagyon tetszett ez a film, és naiv kiváncsisággal várom a Bourne-csapdát, remélem, hamarosan sort keríthetek arra is, és aztán majd az Ultimátumra is.

A dvdről még annyit, hogy a nagyon korrekt extra tartalom mellett – amiből a fent említetteket illetve Moby klippjét néztem csak meg – örvendetes – korábbi kiadásról lévén szó-, hogy nem kell semmilyen kalózos felhívást végigszenvedni az elején és azonnal indulhat a menü majd a film. A kép tökéletes, nem kevésbé a hang – ezúttal magyarul néztem, semmi kivetnivalót nem hagyott maga után a hangkeverés.(Vagyis én nem vettem észre, amit korábban mások panaszoltak...)

Egy remek film, remek kiadással, nagyon ideje volt már látnom.





És a tegnapi esti, azaz Húsvéti Bourne, a Bourne-csapda.

No, hát amennyire tetszett az első rész, annyira nem fogott meg a második. Valahogy túl kiszámítható volt, túl sablonos és már egyeltalán nem találtam érdekesnek az autós üldözéseket sem. Valahogy az volt az érzésem, hogy hiányzik a valós cselekmény, csak annyi az egész film, hogy Bourne ismét a múltját keresi és ez nem mindenkinek tetszik. Bízom az Ultimátumban, hátha sikerült olyan jól, mint a Rejtély. Mert sajnos ez a második rész nekem olyan tucatka....

0 megjegyzés: